Tekniske data
Design | Colin Archer, baad nr. 63, okt 1894 |
Builder/place | Ungdommens Båtbyggeri v/ Jon Waarhus |
Year | 1989 |
LOD (skrogl.) | 38,4 fot (11,7m) |
Beam (bredde) | 13,1 fot (4.0m) |
Draft (dypg.) | 2.10 m |
Displ. (vekt) | 18,5 tonn |
Seilareal | 102 m2 |
Engine (maskin) | Cummins 4 BTA 3,9-M |
Sail number | 60 |
VHF callsign / MMSI | LK 3879 |
Owner | Dag Kostøl Wennesland, Jan Erik Holto |
Website |
Båtens historie
"Garibaldi" er bygget etter tegninger fra den andre "Garibaldi" Colin Archer bygget til W. Josephsen, kontruksjonstegning til baad nr. 63, okt 1894, Nevlunghavn, levert 1895. Originalen seilte som losbåt 120 i noen og tredve år, før Erling Tambs kjøpte båten våren 1928. Tambs døpte båten Teddy, og resten er historie i hans bøker: "Fribytterferd til fjerne farvann" (1930) og "På eventyr i Sydhavet" (1933).
Dagens "Garibaldi" ble bygget ved Ungdommens Båtbyggeri på Sollerudstranda under ledelse av Jon Waarhus. Hun ble båtbyggeriets byggenummer 1. Garibaldi seilte for skolen fra 1989 til 1999, og jeg har fått mang en beretning i senere år av tidligere elever ved skolen som har vært på tokt med Garibaldi.
I 1999 kjøpte min far, Jo Wennesland, "Garibaldi" og seilte og forvaltet båten frem til romjulen 2010, da "Garibaldi" omsider ble min. Prosjektene lot ikke vente på seg, og drømmene var mange, så med krum nakke gikk jeg løs på båten fra innsiden og utover. Det viste seg etterhvert at båten trengte en liten oppdatering for å leve opp til mine sjødyktighetskrav og etter en flott sommer 2011 var vi to eiere og "Garibaldi" ble om høsten satt opp på Fredrikstad Maritime Senter på Isegran, hvor vi i skrivende stund har fått nye 25 meter hudplank i babord skuteside, nytt dekk er på vei og ny maskin blir tilpasset. Riggen blir ettersett og det elektriske skiftet. Garibaldi skal atter tilbake til sine glansdager, eller riktigere er vel at vi skal skape nye glansdager for "Garibaldi".