Tekniske data
Design | Colin Arher |
Builder/place | Colin Archer / Larvik |
Year | 1893 |
LOD (skrogl.) | 13,95 m |
Beam (bredde) | 4,65 m |
Draft (dypg.) | 2,30 m |
Displ. (vekt) | 30 tons |
Seilareal | 111 sq. m |
Engine (maskin) | 110 hp Volvo TAM |
Sail number | RS1 |
VHF calling | LICF |
Owner | Norsk Maritimt Museum |
Website | www.colinarcher.no |
For English, scroll down this page
Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, NSSR ble grunnlagt i 1891. I 1893 bygget båtbyggeren Colin Archer den første redningsskøyta til selskapet, en flusjdekket spissgatter på 13,95 meter, bredde på 4,65 og en dypgående på 2, 25 meter. Storseil, mesan, fokk og klyver, samt toppseil utgjorde 110 kvadratmeter seilareal. Denne prototypen kostet kr. 10.900,43, inkludert øl til arbeiderne. Ved sjøsetting sent i juli 1893 ble båten oppkalt etter båtbyggeren og kontruktøren, Colin Archer. RS 1 Colin Archer beviste sin sjødyktighet allerede første sesong, og ble dermed prototypen til alle redningsskøyter bygget i Norge de neste 30 årene. Etter over 40 år i tjeneste ble RS 1 solgt, etter å ha berget 67 båter og 236 mennesker, samt assistert 1522 båter og 4500 mennesker.
I 1961 ble RS 1 Colin Archer gjenfunnet i Amerika, etter flere forholdsvis katastrofale hendelser som resulterte i en svært dårlig forfatning. Hun ble fraktet tilbake til Norge og ble en speiderbåt i noen år før Norsk Sjøfartsmuseum (nå: Norsk Maritimt Museum) overtok eierskapet. I 1973 gjorde museet en avtale med Seilskøyteklubben Colin Archer (SSCA). Knut og Gunn von Trepka tok over det daglige ansvaret for båten, og har etter den tid nedlagt utallige timer for bevaring av en levende museumsgjenstand. Skroget på RS 1 fikk en solid overhaling i 1977, og interiøret ble pusset opp og restaurert i 1993 med finansiell støtte fra Kværner.
RS1 Colin Archer ble "Winner over All" i The Cutty Sark Tall Ships' Race i 1983, med 74 ship akterutseilt. Også en Archer-skøyte RS 10 Christiania ble nummer 2, og den Stephansen/Archer-tegnede RS 5 Liv kom inn som nummer 3. At dette ikke var noen tilfeldighet ble bevist om igjen i 1987, da RS 1 nok en gang ble "Winner over All" og RS 10 Christiania ble nummer 2. I 1993 ble RS 1 Colin Archer "Winner over All" for tredje gang, og hentet også hjem det gjeveste trofeet, "The Cutty Sark Trophy".
Å holde RS 1 Colin Archer seilende, er viktig for ikke bare å holde båten vedlike, men også gi kommende generasjoner kunnskap om hvordan man seiler en seilskøyte.
RS 1 Colin Archer in English:
1891 'Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, NSSR ("The Norwegian Society for Sea Rescue") was founded. A year later Colin Archer built the first rescue cutter. The result was a double-ender with a continuous deck. The length was 13.95 metres, beam 4.65 metres and draught 2.25 metres. Mainsail, mizzen, staysail, jib and a topsail made a total of 110 sq.metres. This prototype cost NOK 10.900,43, including beer for the workers. At the launch in late July 1893 the ship was called after its designer, Colin Archer. 'RS1 Colin Archer' proved convincingly during her first season and became the prototype for every rescue cutter built in Norway over the next 30 years. After 40 years of loyal service, the prototype was sold. The ship had an impressive record: She had saved 67 ships, 236 people as well as assisting 1522 vessels carrying some 4500 crew.In 1961 'RS1 Colin Archer' was found in America in a terrible condition after many years in private hands. She was brought back to Norway, and became a scout's boat for some years, but was finally acquired in 1972 by the Norwegian Maritime Museum. 1973 the museum concluded a long-term agreement with the Seilskøyteklubben Colin Archer (SSCA). Knut and Gunn von Trepka took over the day-to-day responsibility, and have devoted very much time to operating her as a living museum. The hull of 'RS1 Colin Archer' was comprehensively overhauled in 1977 and the interior was refurbished and restored to its original colours in 1993 with financial support from the Norwegian off-shore company Kværner.
'RS1 Colin Archer' ended Winner over All in the Cutty Sark Tall Ships' Race in 1983, leaving 74 ships behind. Also designed by Archer, the 'RS10 Christiania' ended second, and the Stephansen/Archer design 'RS5 Liv' came third. That this was no coincidence was proved in the next race in 1987, when the 'RS1 Colin Archer' again ended Winner over All and 'RS10 Christiania' was second best again. In 1993 'RS1 Colin Archer' ended Winner over All for the third time, and also took home the highest price of the Cutty Sark Tall ships' Races, The Cutty Sark Trophy.
Keeping 'RS1 Colin Archer' in the water preserves for future generations not only the ship, but also the knowledge of how to sail her.