Karuna

Bergen Seilskøyteklubb, BSSK, har overtatt den 127 år gamle RS4 FEIE og har tatt den historiske skøyta hjem til Bergen våren 2019 - satt den på land, bygget hus og nå skal båten settes i stand. Restaurering foregår i tett samarbeid med Riksantikvaren og Hardanger Fartøyvernsenter samt at arbeidet støttes av store deler av det maritime kulturmiljøet i Norge. Økonomisk støttes prosjektet av både private og offentlige aktører. BSSK bidrag i form av dugnadstimer er estimert til å utgjøre kr 500.000,-
Det var i 1893 at den legendariske og produktive konstruktøren og skipsbyggeren Colin Archer bygget RS4 FEIE for Redningsselskapet. Etter ferdigstillelsen ved Archers verft i Larvik i 1893, fikk skøyta ansvaret for å dekke kyststrekningen mellom Skudenes og Fedje.
RS4 FEIE har reddet 75 liv og assistert 197 fartøyer. Den kanskje mest kjente redningsaksjonen den var med på, var da den berget 26 fartøyer under en forrykende storm på Sletta rundt år 1900.
Det hører med til historien at FEIE i stor utstrekning ble bygget av materialer som ble til overs etter at Archer hadde fullført polarskøyta FRAM.
Les mer om skøyta på https://bssk.no/rs-4.html
Design | Colin Archer |
Builder/place | Colin Archer / Larvik |
Year | 1889 |
LOD (skrogl.) | 11.58 m |
Beam (bredde) | 4,00 m |
Draft (dypg.) | 1,8 m |
Displ. (vekt) | 13 tonn |
Seilareal | 86 kvm |
Engine (maskin) | Cummins |
Sail number | |
VHF calling | LK 6460 |
Owner | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. & Helene Nyen |
Website |
West Wind ble bygget til los Nils Andersen fra Middelborg i Årøysund på Nøtterøy i 1889. Båten het opprinnelig Dagny og var Colin Archers byggenummer nr 36, etter tegning 119.
Våren 1892 leide Andersen ut båten til Tollvesenet som brukte den som kryssbåt frem til 1897. Siden ble West Wind bygget om til lystbåt av en svensk apoteker og etterhvert solgt til en dansk arkitekt før hun ble hentet hjem igjen til Norge av nåværende eier i 1998. Mer detaljert om båten og historien på hjemmesidene og på Facebook.
Design | Colin Archer |
Builder/place | Colin Archer / Larvik |
Year | 1889 |
LOD (skrogl.) | 12,60 m |
Beam (bredde) | 3,62 m |
Draft (dypg.) | 1,90 m |
Displ. (vekt) | 17 tons |
Seilareal | 125 sq. m |
Engine (maskin) | 60 hp Yanmar |
Sail number | F4 |
VHF calling | 3YEC |
Owner | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. |
Website |
Er kjent original Colin Archer-skøyte eiet av Norsk Sjøfartsmuseum. Hun ble bestilt av Wilhelm Frimann Meyer fra Bergen i 1889. Venus er tegnet som lystbåt, og er det best bevarte eksemplaret av Archers originale lystbåter. Det er nå familien Qvale som står ansvarlig for driften av Venus, som gjennomgikk en stor restaurering i 1998 med støtte fra Riksantikvaren.
Design | Bjarne Aas |
Builder/place | Haaberstad / Kjevik |
Year | 1914 |
LOD (skrogl.) | 14,32 m |
Beam (bredde) | 3,85 m |
Draft (dypg.) | 2,3 m |
Displ. (vekt) | 20 tons |
Seilareal | 168 sq. m |
Engine (maskin) | |
Sail number | |
VHF calling | |
Owner | Ottesen Yngve og Jakobsen Sefrid |
Website |
A true beauty, she is. Raak has had a long life through many hands, starting in Bergen in 1914. The famous Norwegian designer Bjarne Aas from Fredrikstad put a lot of effort in to this 12 meter double ender. Lucky for Raak, she got new owners in 1995 who have rebuilt her back to a perfect condition. In 2017 Jakobsen and Ottesen bought her and are active sailing and maintaining her.